Potrivit proiectului aprobat de Guvern, „în cazul suspendării temporare a procesului educațional în regim fizic în cadrul instituțiilor de învățământ, în situații extreme, odată cu dispunerea de către autoritățile abilitate a unor măsuri speciale privind asigurarea securității, protecției vieții şi sănătății populației, cu acordul angajatorului, se acordă zile libere unuia dintre părinți sau a tutorelui pentru supravegherea copiilor, pe toată durata suspendării procesului educational în regim fizic, cu achitarea unei indemnizații egală cu cel puțin 50 la sută din salariul de bază al salariatului”.
Totodată, se introduce noțiunea de șomaj tehnic, ce „reprezintă imposibilitatea temporară a continuării activităţii de către angajator, unitate sau de către o subdiviziune interioară a acesteia:
a) pentru motive economice obiective;
b) ca urmare a declarării stării de urgență, de asediu și de război;
c) ca urmare a restricțiilor impuse în starea de urgență în sănătatea publică.”.
În cazul declarării șomajului tehnic conform prevederilor alin. (1) lit. b) și c), indemnizația poate fi plătită, parțial sau integral, din bugetul de stat, în modul stabilit de Guvern.
Durata şomajului tehnic instituit în baza alin. (1) lit a) nu poate depăşi 4 luni în decursul unui an calendaristic.
De asemenea, Codul Muncii se completează cu Articolul 972 cu următorul cuprins: „ Regimul de activitate redusă
(1) Angajatorul poate stabili regimul de activitate redusă, cu repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii, la nivel de unitate, pentru cel puțin 25% din numărul salariaților din cadrul unității:
a) în mod unilateral în caz de stare de urgență, de asediu și de război, sau în caz de stare de urgență în sănătate publică;
b) cu acordul scris al salariaților vizați în caz de conjunctură economică
defavorabilă, dificultăți de aprovizionare cu materii prime sau energie,
intemperii cu caracter excepțional, transformarea, restructurarea sau
modernizarea întreprinderii, sau orice alte circumstanțe cu caracter
excepțional, în modul stabilit de Guvern.
Codul Muncii se mai completează cu articolul 1901 cu următorul cuprins „Garanții și compensații acordate salariaților pentru implementarea măsurilor speciale privind asigurarea securității, protecției vieții şi sănătății populației
(1) În caz de stare de urgență, de asediu și de război, precum și în caz de stare de urgență în sănătatea publică, angajatorii acordă salariaților zile libere, cu menţinerea salariului mediu, pentru implementarea măsurilor speciale privind asigurarea securității, protecției vieții şi sănătății populației, în modul stabilit de Guvern.
(2) Guvernul stabilește compensații, din mijloacele bugetului de stat,
angajatorilor care au aplicat prevederile alin. (1).”.
Potrivit legislației, suntem obligați să cenzurăm comentariile ce incită la ură, reprezintă atac la persoană sau conțin cuvinte necenzurate.
Vă îndemnăm la discuții decente!