ora: 13:56, 28 oct 2016 3102
Autor: Marcela Zămosteanu

(foto) Reformarea teatrului din Republica Moldova – o cale spre soluționarea problemelor sociale


(foto) Reformarea teatrului din Republica Moldova – o cale spre soluționarea problemelor sociale
Foto: Arhivă

Astăzi, teatrul nu mai e nici pe departe doar o scenă cu actori care vin să distreze publicul. Teatrul vine să „satisfacă” nevoile publicului, reflectând astfel viața cotidiană și problemele cu care se confruntă societatea.

Nu întâmplător acestuia i s-a spus „terapeut”, un vindecător al bolilor sufletești, pentru că, prin puterea sa, teatrul are capacitatea de a schimba minți și a modela caractere.

Reformarea teatrului din Republica Moldova

În ultimul deceniu, teatrul din Republica Moldova a suferit multe schimbări. Astăzi nu mai putem vorbi despre un teatru clasic, ci deja despre un teatrul modern, cu o gândire liberă și o gândire ruptă de toate standardele provinciale. Produsul sovietic a rămas în umbră, iar pe lângă teatrele naționale cu experiență și cu background puternic în spate, au apărut teatre private și laboratoare teatrale unde actorii și regizorii fac teatru independent, experimentează, provoacă publicul și îl scot din zona de confort.

Jucat pe scene improvizate, în spații mici și chiar netradiționale, acesta încearcă să prezinte noi forme de teatru, utilizând metode diferite, texte contemporane şi un stil de comunicare nou. Cu bugete minime și fără suportul instituțiilor abilitate de stat, teatrele independente se avântă în marea lume a industriei creative, încercând ca artă să devină și comercială.

De la teatrul clasic, la teatrul alternativ: Teatrul Spălătorie

„Teatrul Spălătorie a fost creat să reînnoiască teatrul în Republica Moldova și să exploreze forme neconvenționale de exprimare”, spune regizorul, dramaturgul şi actorul Mihai Fusu. Și pe bună dreptate e așa. Teatrul Spălătorie vine să spărgă clişeele estetice şi stereotipurile ideologice. 

Aici vedem realitatea înconjurătoare într-o formă artistică – uneori dură, uneori incomodă, dar care ne vizează pe toţi. Putem spune că Teatrul Spălătorie este primul teatru social din Chișinău, care trăieşte alături de noi şi ne vorbeşte despre toleranţă şi responsabilitate, despre discriminare, xenofobie şi alte probleme ale societăţii noastre.

Indirect, subtil și printr-o formă deosebită, teatrul vine să soluționeze cele mai acute probleme ale societății de astăzi, vorbind despre ele și afișându-le în fața publicului, dar, totodată, lăsând loc de reflecții.

De la platformă de socializare, la platformă teatrală: Laboratorul Teatral „Foosbook”

În ziua în care la Chișinău teatrele și actorii se odihnesc, Laboratorul Teatral „Foosbook” își așteaptă spectatorii. Numit și teatrul de luni, Foosbook este un club destinat performance-urilor dramatice, dar și discuțiilor pe teme culturale. Așa se face că, sfârşitul spectacolelor nu alungă niciodată publicul acasă, pentru că de fiecare dată cei de la Foosbook provoacă spectatorii la discuţii, fie nemijlocit în sală – când au o anumită temă de discuţii sau un invitat special, fie în hol, la un pahar de vorbă. După reprezentații se creează o ambianță caldă şi familiară, care întârzie să grăbească spectatorii acasă.

Majoritatea spectacolelor montate aici au la bază texte moderne, piese tradiționale, dar și romane. Uneori în calitate de scenariu poate servi materialul cules din interviuri, ca spre exemplu spectacolul „Casa М” - o istorie dureroasă despre violența în familie.

 „Teatrele mari au un repertoriu de cele mai multe ori clasic şi, din păcate, literatura contemporană rămâne în urmă. Un teatru independent îşi poate permite să facă lucruri mai curajoase decât unul de stat”, afirmă Mihai Fusu.

Este de remarcat faptul că în regizorul Laboratorului teatral Foosbook, Luminița Țâcu, a montat  în premieră piesa „Hamlet Proces” de Shakespeare, jucată de actorii Teatrului Național „Mihai Eminescu” împreună cu 11 deținuți pe viață de la Penitenciarul nr. 17 din Rezina.

Jucat în curtea penitenciarului, „Hamlet Proces” a fost, de fapt, cea de-a doua șansă oferită celor care au comis crime în trecut, iar acum cer posibilitatea să se reabiliteze. Terapia prin teatru este total nouă pentru sistemul penitenciar din Republica Moldova. Acesta are ca scop să ofere perspective cât mai diverse de recuperare a infractorilor și participă la dezvoltarea intelectuală și spirituală a acestora.

Teatrul european, un exemplu pentru teatrul moldovenesc și mereu așteptat în Republica Moldova

Anual, la Chișinău își dau întâlnire teatre din toată lumea la Festivalul Internaţional al Artelor Scenice „Bienala Internaţională a Teatrului Eugene Ionesco” (BiTEI). Evenimentul reprezintă o fuziune inedită a artei teatrale, a dansului, a cinematografiei și a literaturii. Astfel, în instituțiile culturale de la Chișinău, au loc spectacole de dans tradițional țărilor participante și modern, concerte de muzică clasică, lansări de carte și bineînțeles mult teatru.

În cele câteva zile de festival, iubitorii de artă reușesc să facă un tur al Europei chiar în inima Moldovei. Publicul se delectează cu creații străine, actorii și regizorii fac schimb de experiență, împărtășesc din propria practică, contribuind astfel la combinații inedite dintre realitate și artă.

Dat fiind faptul că cele mai multe țări participante sunt state membre ale Uniunii Europene, festivalul respezintă un schimb de bune practici între țara gazdă și oaspeții veniți aici.

O altă tradiție a artelor teatrale din Republica Moldova, a devenit și „Teatru românesc la Bucureşti şi Chişinău”. Acesta este proiectul cultural fericit care a prins viaţă între cele două Teatre Naţionale – „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti şi „Mihai Eminescu” din Chişinău constând în realizarea unui turneu teatral între cele două capitale.

Demarat în anul 2014, la București, proiectul a devenit astăzi cel mai amplu schimb cultural între două Teatre Naționale, în cadrul mai multor turnee și proiecte interinstituționale. Ediția din ianuarie 2015 s-a extins și a devenit „Teatru românesc la Bucureşti, Iași şi Chişinău”. Teatrul Național „Mihai Eminescu” s-a aflat într-un turneu la Iași, iar în martie 2015 Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi a întreprins un turneu. Ulterior, în septembrie 2015, a avut loc turneul a  șase teatre românești la Chișinău, în cadrul proiectului „Reuniunea Teatrelor Naționale”.

Acest schimb cultural între teatrele europene și cele din Republica Moldova permit nu doar culturalizarea publicului, nu doar schimbul de experiență dintre artiști, ci și preluarea unor noi curente în industria creativă de la noi.

Problema teatrelor din Republica Moldova – scaunele goale din sălile de spectacol

În toată această încercare a apropia publicul la artă, sălile de teatru încă se confruntă cu problema lipsei spectatorilor.

Scăderea participării publicului la artele spectacolului este explicată prin faptul că, în perioadele de dificultăţi economice, cetăţenii au încercat să îşi organizeze cheltuielile în funcţie de priorităţi, acordând o importanţă mai mare activităţilor legate de dezvoltarea profesională şi de căutarea unui alt loc de muncă.

În ceea ce priveşte non-participarea la spectacolele de teatru, principalul motiv identificat de europeni este lipsa unui interes faţă de această formă de expresie artistică.

De aceea a fost creat teatrul alternativ care a înțeles încă de la începuturile sale că, prin implementarea unor altfel de tehnici, va putea mișca lucrurile în societate. Ferindu-se de clișeele clasice și creând scenarii noi, dând frâu liber imaginației, reflectând problemele cu care se confruntă societatea, abordând subiecte extrase din adevărurile vieții și despre relațiile interumane, teatrul alternativ din Republica Moldova contribuie la soluționarea acestora.

Articolul a fost realizat în cooperare cu Programul de Cultura si Creativitate al UE-Parteneriatul Estic 2015 – 2018 - www.culturepartnership.eu și pagina de Facebook - EU-Eastern Partnership Culture and Creativity Programme.

Comentarii (
)

Login


Email:

Parola:



Creează cont | Ai uitat parola?
Facebook Google Yahoo Mail.ru
  • +1 (1)
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

×
Cultură/Stiinţă
 
Căutare
Login
Top taguri
Blogs.UNIMEDIA